Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sporcu eğitim merkezinde bulunan sporcu öğrencilerin gelecek kaygılarının incelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 18, 20.12.2018
https://doi.org/10.46463/ijrss.470620

Öz

Sporcu
Eğitim Merkezlerinde 5. sınıftan 12. sınıfa kadar değişik yaşlarda bulunan
öğrencilerin sportif eğitimlerinden olduğu kadar örgün eğitimlerindeki
durumlarında da Spor Genel Müdürlüğünün sorumluluğu bulunmaktadır. Sportif
yönden başarılı olan ya da olamayan, gelecek hayatlarının temelinin atıldığı ve
mesleki kariyer planlamasının keşfetme döneminde bulunan tüm bu sporcu
öğrencilerin yaşayabileceği olası gelecek kaygısının tespit ve takip edilmesi
ve bununla birlikte kariyerlerini planlamalarında onlara rehberlik edilmesi
önem arz etmektedir. Bu çalışma SEM’lerde bulunan sporcu öğrencilerin gelecek
kaygılarını tespit etmek ve kariyer planlamaları hakkında düşüncelerini ortaya
çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni SEM’lerde bulunan ve lisede
okuyan 668 sporcu öğrencidir. Araştırma verilerinin  toplanmasında araştırmacı tarafından
hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", “Kariyer Planlaması Anketi” ile
Beck ve arkadaşları tarafından geliştirilen ve ülkemizde geçerlilik ve
güvenilirlik çalışması Seber ve arkadaşları (1993) tarafından yapılan "Beck
Umutsuzluk Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin hesaplanmasında ise SPSS 22.0
paket programı kullanılmış olup çözümlenmesinde frekans ve yüzde dağılımları,
ayrıca sorular arasındaki ilişkilerin bulunması için Chi-square (ki-kare) testi
uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; sporcu öğrencilerin geleceğe ilişkin umut
düzeylerinin yüksek olduğu, SEM’lerde verilen rehberlik ve danışmanlık
hizmetlerinin geleceklerini planlamada yol gösterici olduğu, ancak SEM’den
ayrıldıklarında sonra çoğunluğunun ne yapacağı konusunda kararsız olduğu tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Ağır, M. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri İle Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Dilbaz, N. ve Seber, G. (1993). Umutsuzluk Kavramı: Depresyon ve İntiharda Önemi. Kriz Dergisi, 1.(3), 134-138.
  • Karakullukçu, Ö , Karaküçük, S . (2017). Leisure Time Habits of Employees of Ministry of Justice According to the Education Level. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (1), 5-12.
  • Kolayiş, H., Sarı, İ. ve Köle, Ö. (2015). Takım Sporları İle Uğraşan Kadın Sporcuların İmgeleme, Güdülenme ve Kaygı Puanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 129-136.
  • Mumcu HE. (2011). Açik ve Kapalı Beceri Gerektiren Sporları İcra Eden Sporcuların Kişilik Tiplerinin Güdülenmeleri Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dali. Yüksek Lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü. 67. Yılımızda Sayılarla Türkiye’de Spor ve Gençlik. (2005).
  • T.C. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. (2017). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası.www.mevzuat.gov.tr.
  • T.C. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun. (2016). www.mevzuat.gov.tr.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor Genel Müdürlüğü. 2016 Faaliyet Raporu. (2016).
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2017). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15844.
  • Saraç, T. (2015). Ahi Evran Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı ve Umutsuzluklarının İncelenmesi. (Yüksel Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Seber, G., Dilbaz, N., Kaptanoğlu, C. ve Tekin, D. (1993). Umutsuzluk Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlilik. Kriz Dergisi. 1.(3), 139-142.
  • Spor Genel Müdürlüğü Sporcu Eğitim Merkezleri Yönetmeliği. (2010). http://sporegitim.sgm.gov.tr/Sayfalar/2875/2859/sporcu-egitim-merkezleri-yonetmeligi.aspx (12 Ekim 2017).
  • Zorba, E. (2009). Herkes İçin Yaşam Boyu Spor (1. Baskı). .Ankara: Neyir Yayınları.

Investigation of concerns of athlete students in athlete training centers for the future

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 18, 20.12.2018
https://doi.org/10.46463/ijrss.470620

Öz

In Athlete Training Centers, the General Directorate of Sports is responsible for not only sports education of the students at different ages between the 5th and 12th grades but also for their formal education. It is important to identify and monitor potential concerns of all these athlete students, who are at a stage of shaping their future life and planning their professional career, for the future regardless of whether they are successful in sports or not, and to guide them in their career planning. The aim of the present study is to determine concerns of athlete students in athlete training centers (ATCs) for the future and reveal their thoughts about career planning. The universe of the study was 668 high school athlete students in ATCs. “Personal Information Form” and “Career Planning Questionnaire” developed by the authors, and “Beck Hopelessness Scale”, which was developed by Beck et al. and validity and reliability of which in our country was demonstrated by Seber et al. (1993) were used for collecting the study data. SPSS 22.0 software was used for calculations of the data and Chi-square test was employed to find the frequency and percentage distributions as well as the relationships between the questions. The study demonstrates that hope levels of athlete students for the future are high, guidance and counseling services provided at ATCs are guiding them in planning their future, but most of these athlete students are uncertain about what to do after they leave ATCs.

Kaynakça

  • Ağır, M. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel Çarpıtma Düzeyleri İle Problem Çözme Becerileri ve Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Dilbaz, N. ve Seber, G. (1993). Umutsuzluk Kavramı: Depresyon ve İntiharda Önemi. Kriz Dergisi, 1.(3), 134-138.
  • Karakullukçu, Ö , Karaküçük, S . (2017). Leisure Time Habits of Employees of Ministry of Justice According to the Education Level. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Bilimleri Dergisi, 1 (1), 5-12.
  • Kolayiş, H., Sarı, İ. ve Köle, Ö. (2015). Takım Sporları İle Uğraşan Kadın Sporcuların İmgeleme, Güdülenme ve Kaygı Puanları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 129-136.
  • Mumcu HE. (2011). Açik ve Kapalı Beceri Gerektiren Sporları İcra Eden Sporcuların Kişilik Tiplerinin Güdülenmeleri Üzerine Etkisi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dali. Yüksek Lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü. 67. Yılımızda Sayılarla Türkiye’de Spor ve Gençlik. (2005).
  • T.C. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. (2017). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası.www.mevzuat.gov.tr.
  • T.C. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun. (2016). www.mevzuat.gov.tr.
  • T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı Spor Genel Müdürlüğü. 2016 Faaliyet Raporu. (2016).
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2017). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15844.
  • Saraç, T. (2015). Ahi Evran Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı ve Umutsuzluklarının İncelenmesi. (Yüksel Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Seber, G., Dilbaz, N., Kaptanoğlu, C. ve Tekin, D. (1993). Umutsuzluk Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlilik. Kriz Dergisi. 1.(3), 139-142.
  • Spor Genel Müdürlüğü Sporcu Eğitim Merkezleri Yönetmeliği. (2010). http://sporegitim.sgm.gov.tr/Sayfalar/2875/2859/sporcu-egitim-merkezleri-yonetmeligi.aspx (12 Ekim 2017).
  • Zorba, E. (2009). Herkes İçin Yaşam Boyu Spor (1. Baskı). .Ankara: Neyir Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bilal Çağlayan

Şükrü Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2018
Kabul Tarihi 9 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çağlayan, B., & Yılmaz, Ş. (2018). Investigation of concerns of athlete students in athlete training centers for the future. International Journal of Recreation and Sports Science, 2(1), 11-18. https://doi.org/10.46463/ijrss.470620